04 | Typy objektů

V tomto díle si představíme základní prvky, které jsou v grasshopperu k dispozici. Nepůjde o vyčerpávající vysvětlení všech prvků, ale základní rozčlenění. Celý skript se skládá z do sebe zapojených objektů. Objektů je několik typů a můžeme je rozdělit na parametry, komponenty a speciální objekty.

Parametry jsou ty objekty, které reprezentují data. Všechny parametry jsou v liště reprezentovány ikonami s černým šestiúhelníkem. Daty může být skupina křivek , číslo , vektor , nebo třeba obecná geometrie  a další.  Parametrům lze přidělit hodnoty dvěma způsoby:

1. zadáním přes Set … nebo Set Multiple … Pokud je parametr nějakou geometrií, okno s grasshopperem se minimalizuje a zpřístupní se tak výběr objektů přímo v rhinu nebo jejich vytvoření. U křivek dochází k výběru existujících objektů, ale třeba parametru circle nelze přiřadit existující geometrii ale pouze vytvořit novou. Pokud typ dat není žádnou geometrií – tedy např. celé číslo slouží k zadání vkládací box.

2. Zadaná data lze spravovat a nebo i manuálně zadat přes Manage … Collection. Možnosti práce s daty se liší typ od typu.


Komponenty jsou objekty, které provádějí nějakou akci. Jedná se o funkce, které se vstupními daty (na levé straně) provádí určitou operaci. Na pravé straně komponent jsou umístěny výstupy. Ty je možné zapojovat do dalších komponent, čímž se vytváří skript. Skript na obrázku níže je tvořen několika komponenty.   – nejprve je vytvořena množina hodnot, z kterých jsou vytvořeny vektory se směrem v ose X  a v ose Y . Tyto vektory se sčítají  do jednoho. Poslední akcí ve skriptu  je posunutí bodu ve směru vektoru.

Pro správné fungování komponent je třeba zadat všechny vstupní parametry. Některé vstupní parametry mají přednastavené hodnoty tak, aby fungovaly už ve chvíli, kdy jsou vloženy na pracovní plochu. Tyto přednastavené hodnoty lze přepsat buď manuálně, nebo zapojením komponent/parametrů.


Speciální objekty se nachází v záložce Params v podkategorii Special. Každý z objektů má zcela jiný charakter, ale obecně lze říct, že usnadňují práci se skriptem. Jde třeba o uživatelsky příjemné zadávání dat různého druhu nebo analytické nástroje pro kontrolu skriptu. Na snímku níže na pracovní ploše vidíme numerický posuvník pro snadnou změnu vstupním hodnot. Dále je zde panel, do kterého si lze psát poznámky, nebo do něj můžete zapojit výstupní data parametrů/komponent, které panel zobrazí.


další články v rubrice

01 | Instalace a podpora
02 | Uživatelské rozhraní
03 | Parametry a algoritmus
04 | Typy objektů
05 | Sada, Sestava, Rozsah
06 | Generátor náhodných čísel
07 | Třídění dat a operace s nimi
08 | Dělení povrchů
09 | Sítě, triangulace (Voronoi, metaball)
10 | Transformace, užití box morphu

facebook